7
NovProjekt E+, IDEREC (Intervention in the Development of FL Reading Comprehension) w IN
[ENG below] W dniach 29-30 września Akademia Techniczno-Humanistyczna gościła w swoich murach przedstawicieli z dwóch Europejskich uniwersytetów – Uniwersytetu Konstantyna Filozofa w Nitrze i Uniwersytetu w Ostrawie, którzy razem z pracownikami Instytutu Neofilologii będą realizować projekt E+, IDEREC (Intervention in the Development of FL Reading Comprehension), który potrwa do czerwca 2025 roku. Razem z nami, w projekcie bierze udział 6 partnerów reprezentujących instytucje edukacyjne tj. szkoły podstawowe i szkoły średnie – zarówno prywatne jak i państwowe.
Celem działań projektowych będzie stworzenie i przetestowanie programu interwencyjnego ukierunkowanego na poprawę umiejętności czytania ze zrozumieniem wśród uczniów języków obcych (j. angielskiego i j. niemieckiego) na poziomie A2. Dodatkowo w ramach projektu opublikowany zostanie podręcznik dla nauczycieli oraz monografia naukowa. Jesteśmy podekscytowani nowymi możliwościami związanymi z realizacją tego projektu! W celu uzyskania dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z koordynatorką projektu, dr Elwirą Lewandowską (elewandowska@ath.bielsko.pl).
Realizacja projektu rozpoczęła się z dniem 1 września 2022, a całość funkcjonuje w ramach partnerstw strategicznych (KA2) Programu Erasmus+ o nazwie ”Intervention in the Development of FL Reading Comprehension Skill (IDEREC)” o numerze 2022-1-SK01-KA220-SCH-000085608. Projekt będzie trwał 34 miesiące i zakończy się z dniem 30 czerwca 2025 roku. Całkowita kwota przyznanego grantu, który zostanie rozdzielony na każdego z partnerów w odniesieniu do realizowanych celów to 250 tys. Euro.
Projekt ukierunkowany jest na stworzenie i ewaluacje efektywności programu interwencyjnego dla uczniów języka angielskiego i niemieckiego, który w założeniu powinien zwiększyć ich kompetencje w zakresie czytania ze zrozumieniem. Partnerzy uniwersyteccy będą odpowiedzialni na stworzenie programu interwencyjnego i wydanie go w formie monografii, natomiast partnerzy szkolni, będą odpowiadać za testowanie i ewaluacje wypracowanych materiałów edukacjnych i programu interwencji. Taki podział obowiązków z założenia ma zwiększyć szanse na stworzenie takiego programu interwencji, który pozwoli uczniom realinie zwiększyć ich komptencje związane z czytaniem ze zrozumieniem w językach obcych: niemieckim i angielskim.
W projekcie bierze udział 9 partnerów z 3 krajów – Polski, Czech i Słowacji. Na poziomie uniwersyteckim, konsorcjum tworzą trzy podmioty: Uniwersytet Konstantyna Filozofa w Nitrze (Słowacja), Uniwersytet w Ostrawie (Czechy) oraz Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej (Polska). Na poziomie szkolnym udział w projekcie zadeklarowało 6 partnerów reprezentujących następujące instytucje edukacyjne: Anglojęzyczna Szkoła Podstawowa Oxford Primary School w Bielsku-Białej, Zespół Szkół Technicznych i Leśnych z Żywca; Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum z Nitry, a także Szkoła Podstawowa i Gimnazjum z Ostrawy. Tak szerokie konsorcjum partnerów pozwoli na realizację celów projektowych a także umożliwi partnerom na wzajemne poznanie struktury oraz metod pracy podobnych jednostek edukacyjnym.
[ENG] A Kick-off Meeting of the new KA2 – IDEREC – project, coordinated by Constantine the Philosopher University of Nitra, with Ostrava University, University of Bielsko-Biała, and 6 public and private schools from three partner countries as partners took place on 29th-30th September at our University.
The project activities will aim to create and test an intervention program aimed at improving reading comprehension skills among students of foreign languages (English and German) at the A2 level. Additionally, as a part of the project, a textbook for teachers and a scientific monograph will be published. We are excited about the new opportunities that are ahead of us due to the start of the new E+ project! If you are interested in gaining more insights into the project goals please contact the project coordinator dr Lewandowska (elewandowska@ath.bielsko.pl)